A zsír a barátunk?

Hát azért nem mindegyik... 

A zsírsavak rendkívül fontosak az egészséges élethez, sőt, kellenek a fogyáshoz is, de nagyon nem mindegy, hogy melyikek. 

Nekem ugyan nem mind a "barátom"... 

 

A zsírok szerepe - Miként segítik a jó zsírok a fogyást?

Egy egészséges felnőtt ember testének 20%-a zsír. Egészségünk szempontjából, az oxigén és a víz után, a zsír a következő legfontosabb tényező.

A zsír szükséges a sejtek felépítéséhez, a hormonok termeléséhez, az ízületek olajozott működéséhez, kipárnázza a szerveinket, valamint segíti a vér sima áramlását.

A zsír sokkal jobb üzemanyag, mint a szénhidrátok vagy a fehérjék égetéséből származó energia. A zsír égetéséből hatszor annyi energiához juthatunk, mindazonáltal az égetés során kevesebb savas salakanyag termelődik!
 

 

Melyek az egészséges zsírok?

A jó zsír:
- létfontosságú szervezetünk "olajozott" működéséhez;
- tökéletes energia forrás (jobb mint a szénhidrát vagy fehérje);
- leköti, közömbösíti és eltávolítja a savakat (segít a lúgosításban, fogyásban).

 

A zsírok négy típusa

Fogyás és a testünkre gyakorolt hatás szempontjából, a zsírokat négy különböző kategóriába soroljuk:

1. Telített zsírok 2. Transzzsírok 3. Egyszeresen telítetlen zsírok 4. Többszörösen telítetlen zsírok

Bővebben itt olvashatsz a témában:

https://www.fogyas.info/zsir_es_olaj_a-zsirok-szerepe-a-fogyasban.php

https://www.fogyas.info/zsirok-besorolasa_telitett_egyszeresen-telitetlen_tobbszorosen-telitetlen.php#besorolas

 

Nézzük a zsírokat besorolás szerint!

Telített zsírok:

Energia forrás

Állati eredetű zsírok, kókuszolaj

 

Egyszeresen telítetlen zsírok:


Jó energiaforrás. Semlegesítik a savakat 

avokádó
avokádóolaj
csonthéjasok
mandulaolaj
olívaolaj
repceolaj

 

Többszörösen telítetlen zsírok:

Legjobb energia forrás
Kiválóan semlegesítik a savakat
Létfontosságúak a sejtek felépítéséhez

 

 

Omega-3 zsírok

  halolaj
kendermagolaj
lenmag
lenmagolaj
tengeri olajok  

 

Omega-6 zsírok:

borágóolaj
ligetszépeolaj
napraforgóolaj
szezámmag
szezámmagolaj
szójaolaj
szőlőmagolaj
tökmag

 

 

Összefoglalva - Mit értünk "jó zsír" alatt?

Egy zsír akkor számít jó zsírnak, és akkor járul hozzá leginkább az egészségünkhöz és a fogyásunkhoz, ha:

- hidegen préselt, hidegen sajtolt (szűz, extra szűz);

- minél nagyobb arányban tartalmaz többszörösen telítetlen zsírokat;

- minél nagyobb mennyiségben tartalmaz esszenciális zsírsavakat.

(Az esszenciális telítetlen zsírsavak természetes forrásai: lenmagolaj, tengeri halak, mint lazac vagy tonhal.)

 

Nagyon egészséges alkalmanként és mértékkel fogyasztva a csibezsír, kacsazsír is!

Én nem "félek" a zsíroktól, de nagyon megválogatom, melyikeket használom-fogyasztom.

 

Elérhetőség

dietaénigyszeretlek.hu

© 2014 Minden jog fenntartva.

Powered by Webnode