Olajos magvak

 

MOGYORÓ, MANDULA, DIÓ

Az olajos magvak mindegyike többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaz, emellett számos vitamint, ásványi anyagokat. Közismerten gyulladáscsökkentő hatásúak, csökkentik a vér koleszterinszintjét, a vérnyomást, védik a szív- és érrendszert. Nemrég elvégzett vizsgálatok pedig azt is kimutatták, hogy fogyasztásuk csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét.

Az olajos magvakban megtalálható zsírfajták - úgy a telítetlen, mint a többszörösen túltelített - a jó zsírok csoportjába tartoznak. Hogyha a többszörösen túltelített zsírokban bővelkedő gyorséttermi ételek (sült krumpli és fánkok) helyett fogyasztjuk a földimogyorót, diót, mandulát, akkor csökkenthetjük a triglicerid és LDL (rossz), valamint növelhetjük a HDL (jó) koleszterin szintünket. Ez egy tökéletes megoldás a szívbetegségek megelőzésére. Számos dióféle, közöttük a pekándió és a szelídgesztenye, tartalmaz még ellagic savat is. Az előzetes kísérletek azt bizonyítják, hogy az ellagic sav beindít egy apoptozis nevű folyamatot, amely során a ráksejtek önmagukat megsemmisítik. A dióféléknek van még egy előnyös tulajdonságuk: tartalmazzák a szívbetegségek és a rák megelőzését elősegítő hatékony antioxidánst, az E vitamint. Mik a hátrányaik? 

Ami hátrányuk:


Az olajos magvak azon ételek közé tartoznak, amelyekre rengetegen allergiásak, ennek egyik oka pedig pont a nagyobb mennyiségű fogyasztás, vagyis az, hogy egyre többen választják nassolnivaló gyanánt a magokat. A mogyoró például az egyik legerősebb allergén, de a dióra, mandulára, szezámmagra, napraforgómagra is lehetünk allergiásak. Az allergiásoknál már kis mennyiség elfogyasztása is komoly tüneteket válthat ki.

Sajnos az olajos magvakból hatalmas mennyiséget el lehet fogyasztani, nem is érezzük, hogy mennyi ideje csipegetünk. Azért sajnos, mert azok számára, akik nem allergiások, egyetlen hátrányuk a rendkívül magas zsírtartalom. Ha tehát valaki fogyni szeretne, és úgy határoz, csoki helyett a – valóban egészségesebb – olajos magvak egyikét választja nassoláshoz, az nem biztos, hogy eléri a célját. Nem szabad tehát túlzásba vinni ezek fogyasztását sem, hiszen magas a szénhidráttartalmuk.

Magas kalóriatartalmuk miatt - grammonként 60 kalória - könnyen elhízáshoz vezet nagy mennyiségű fogyasztásuk, "nassolásuk". Ezért fogyasszon belőlük el egy maroknyit egy alkalommal, és ne pedig egy egész tállal.

 

Bővebben a témáról: 

 

https://www.wellnesstippek.hu/Taplalkozas/10elelmiszer.htm#dio

https://www.femcafe.hu/cikkek/egeszseg/baratok-vagy-ellensegek-az-olajos-magvak

Elérhetőség

dietaénigyszeretlek.hu

© 2014 Minden jog fenntartva.

Powered by Webnode