Spárga

Spárga

Tavasszal megjelenik a piacokon a spárga, húsos kötegekben kelleti magát, édeskés illatával próbálja felhívni a háziasszonyok figyelmét. Sokan mégsem vesznek belőle, mert már egyszer pórul jártak, fásat vettek, vagy csak sejtésük sincs, hogyan kell elkészíteni.

Pedig a spárgatermelés és -fogyasztás régi múltra tekint vissza Magyarországon.

A spárga számunkra izgalmas, ehető részét sípnak hívja a szakirodalom. Magyarországon ebből általában két fajta kapható: a zöld és a fehér. A fehér a föld alatt igyekszik a fény felé, a zöld pedig olyan fajta, ami viszont már a föld felett növekszik. Spárgaszezonban előfordul, hogy napjában kétszer is szüretelhetőek a sípok. A spárga kalóriaszegény étel, nem tartalmaz zsírt és koleszterint, viszont magas a rosttartalma és enyhe vízhajtó hatású. 

A spárga több mint 92 %-a víz, és 10 dkg spárga mindössze 20 Kcal-t tartalmaz. Elhanyagolható szénhidrát- és zsírtartalma, annál jelentősebb azonban a benne található rostok, vitaminok és ásványi anyagok mennyisége. Rendkívül magas a természetes aszparginsav-tartalma, amely az idegrendszer egészséges működésében meghatározó jelentőségű: praktikusan véd a kimerültség, hangulatingadozások kellemetlen hatásaitól. A spárga rendkívül gazdag káliumforrás (10 dkg spárga 210 mg káliumot tartalmaz), nátriumtartalma alacsony, de foszfor, kalcium, magnézium, sőt vas is rendes mennyiségben található benne. A vitaminok közül A-, B1-, B2-, B6-, C- és E-vitamint, sőt folsavat is rejtenek a spárgasípok.

Ha spárgát szeretnénk venni, az alábbi dolgokat tartsuk szem előtt: mindig lédús, roppanós spárgát vegyünk, mert a fénytelen, kissé már kornyadt, repedezett és fásuló egyedek semmire sem használhatóak. A könnyebb pucolhatóság végett érdemes nem túl vékony példányokat választani, és lehetőség szerint mindig annyit vegyünk, amit azonnal fel is használunk. Az elkészítésig érdemes a sípokat egy pohár vízbe állítani, így jobban bírják. 
 
A spárga konyhai előkészítése a következő lépésekből áll: a szár alját visszavágjuk, érezhető, hogy meddig tart az úgynevezett fás rész. A síp többi részét - a fej kivételével – meghámozzuk. Ezt lehet késsel vagy egy jobb hámozóval is, a lényeg, hogy legyünk alaposak: ezen a műveleten múlik, hogy élvezetes ebédünk lesz-e. Az esetlegesen el nem távolított külső rétegre még fény derülhet, ha a spárgasípot több darabra vágjuk. Némi gyakorlattal az ember már könnyedén meg tudja pucolni a sípokat. 
 
A zöld spárga kevésbé fásodik, és nem kell megpucolni.
 
Aki mégis tart a spárga előkészítésétől, annak javaslom, hogy kezdjen a zöld verzióval. A zöld spárga tovább friss marad, pucolást nem igazán igényel, csak a végeit kell levágni, és általában nem fás. 
 
 
A spárga a mai napig ünnepi és különleges étel, pedig szezonban jó áron is hozzájuthatunk. Íze semmihez sem fogható, nem hizlal, mégis tele van energiával és a szervezetünk számára hasznos nyomelemekkel.
 
 
Olvasd tovább:
https://www.mindmegette.hu/sparga-egyszeregy-43374
https://www.mindmegette.hu/sparga-a-zoldsegek-kiralya-32158

 

Elérhetőség

dietaénigyszeretlek.hu

© 2014 Minden jog fenntartva.

Powered by Webnode